Beach House - Bloom



I mitt iTunes bibliotek har Beach House's "Teen Dream" från 2010 haft en relativt bortglömd plats. Blev förälskad. Hittade nya förälskelser. Gick vidare. Beach House var ett av de där banden jag följt sporadiskt ett tag och uppskattade men som misslyckade med att imponera mer än övriga i genren - Ariel Pink, Animal Collective och Chromatics är exempel på dreampop band jag hellre sökte mig till när det hålet behövde fyllas. Med "Bloom" drar Beach House ned badbyxorna på alla andra i genren och  och lämnar dem skamsna framför alla tjejer i klassen. Det var när jag första gången hörde Bob Dylan sjunga "Like a rolling stone" live på "Before the flood"-plattan som jag på allvar förstod hans storhet, detta efter år av att ha lyssnat på hans övriga alster. Idag har jag samma känsla av storhet när jag lyssnar på "Bloom". De har, i min bok gått ifrån att vara ett bra band till ett stort band på de två åren sedan "Teen Dream".

 

Det är ett album. Ett album i sin rätta mening. Sådana finns det relativt sparsamt med i musikhistorien, på stående fot kommer jag endast på ungefär ett dussin. Ge mig en timme kan jag räkna upp trettio till men kanske blott tio av dessa daterar in på tvåtusentalet. Samspelet mellan vokalisten Victoria Legrand och gitarristen Alex Scally har aldrig varit så intimt och sofistikerat, Legrand sjunger som om hon halvsover i ett euforiskt tillstånd, där hon endast hålls vaken av Scallys perfekt utstuderade arpeggios, ändå har hon aldrig låtit mer övertygande. Låtarna känns minimalistiska, ändå utlovandes större ting, texterna är direkta, slagkraftiga men utfäster betydelser utöver dess enkelhet ur Legrands ohetsade stämma. Albumet åtföljs av en känsla av vackert vemod, den sorten som uppstår när man är medveten om att man nått toppen och kvar finns endast fallet, man pausar innan man tar steget. Allt är mer melodiskt, mörkare och dreampop-diset har aldrig varit vackrare. Jag vill ge "Bloom" högsta betyg men om duons nästa platta följer mönstret vill jag ha en marginal för att undertrycka storheten.


Bästa spår: New Year, Other people, Lazuli.

 

//Oskar Alsing.

 

 

Trackback
RSS 2.0