Lightships - Electric Cables

Spotify

Lightships må vara en ny bekantskap i popgrannskapet, men när dörren öppnas är det ingen purfärsking som tar emot oss. Gerard Love är och har varit sångare, basist - och inte minst låtskrivare - i skotska popbandet Teenage Fanclub sedan debuten för över 20 år sedan. Under namnet Lightships gör han nu alltså solodebut men vårens härligaste popskiva.

Electric Cables är en vårpromenad i det landskap vi ser på omslaget, med din älskade till sällskap och med vårens dofter  kittlandes i näsan. Njutatandes av nuet går ni där, trippandes lätt på tå, drömmande, svävande mot den sommar som nu inte känns allt för avlägsen. Melodier söta som den första tussilago som kikar fram under snön, gitarrsträngar som glittrar likt vattnet som träffas av vårens första, varma strålar och den flöjt som är er följeslagare för dagen. Som smyger fram bakom varje kvist, och precis som de fåglar som hittat hem igen, gör den klart att ljusare och varmare tider är här. Åtminstone bokstavligt talat. Om bildligt talat återstår att se. Och ärligt talat nöjer jag mig gott med det.

Bästa spår: Sweetness In Her Spark, Silver and Gold, Sunligt To The Dawn





/ Robin Söderström

Kent - Presskonferens - Berns Salonger - Stockholm - 24/4/2012




Mediefientliga eller bara en stilstudie i PR? I vanlig ordning när det gäller Kents förehavanden går meningarna isär. Vare sig det gäller massiva tältturnéer, vitklädda konserter, kryptiska pressbilder eller chockreleaser av fullängdare. P4 Sörmlands skribent Fredrik Blomberg t.ex. sparar inte på kritiken när han i en debattartikel på journalisten.se kommenterar bandets senaste lanseringsstrategi i samband med kommande plattan Jag Är Inte Rädd För Mörkret (släpps 25/4).  ”En gemensam presskonferens är ett stort förakt mot radio, TV och tidningar”. Kent har städse valt sina tidigare medieframträdanden med stor omsorg men att helt välja bort att utföra enskilda intervjuer med etablerade mediehus får ändå betraktas som något banbrytande. Istället bjöd man dagen till ära, i sann ”alla ska med”-anda, in hela mediesfärens aktörer, inklusive fans, frilansande journalister och ”relativt seriösa bloggare” som undertecknat, till en gemensam presskonferens i Berns stilfulla stora salong. Självfallet en trevlig möjlighet för unga aspirerande journalister att samla på sig erfarenhet men jag kände trots allt, i likhet med Blomberg, en viss skepsis inför hur pass djupgående svar som formatet skulle tillåta. Jag kan dessutom inte låta bli att tänka tanken att hela arrangemanget andas maktuppvisning av rocksveriges allra största elefant. Kent sätt att hånfullt likställa gammalmedia med bloggsfärens amatörer. Bara för att de kan.

 

Två timmar senare visar sig min oro vara obefogad. Vi möttes av en podiekvartett vid gott lynne som tålmodigt och så utförligt som möjligt försökte svara på åhörarnas olika spörsmål. Frågor av otroligt skiftande kvalité ska väl dock tilläggas. Matvanor till långsökta teorier kring enskilda textrader behandlades. I vanlig ordning stängde Jocke Berg dörren till förklarningar runt låtars betydelse och inspirationskälla. Poänglöst och själsdödande enligt upphovsmannen. Eventuella kentforum-konspirationsteoretiker gick således bet. Förutom några fräscha turnédatum var scoopfaktorn överlag relativt låg. Tankarna kring att damma av sedan länge nedgrävda singeln Kräm inför stundande turné tillhör en av de utstående höjdpunkterna. Nyfiken på vad som sades i övrigt? Lyssna nedan.

 

//Pär Brolin

 

 

 

Kent - Presskonferens - Berns Salonger - Stockholm - 24/4/2012 (Del 2) by Pär Brolin

Markus Krunegård - Mänsklig värme


Spotify

Markus Krunegård är i mitt tycke en av svensk pop absolut skickligaste berättare och textförfattare. Han besitter en unik förmåga att med säregen detaljrikedom lyckas få väldigt personliga berättelser att också verka i ett större sammanhang. Detaljrika beskrivningar och återberättanden av isolerade händelser, stannar aldrig där och då, de säger oss något om mänskligheten, samhället i stort. Genom att vara svårdefinerad är lyriken också väldigt personlig. Samtidigt som den bitvis är banal är den i ett annat skimmer poetisk. Då den ibland känns högtravande, är den nästa gång väldigt rakt på. Ibland är rimmen självklara, ibland långskott som med hjälp av hans egna typ av frasering ändå sitter klockrent i krysset. När Björn Ranelid självutnämnt kallar sitt uttryckssätt för ranelidskan borde Krunegårds svårdefinerade men personliga dito kort och gott tillskrivas epitetet krunegårdska.

Krunegårdskan står, som vanligt, i centrum på fjärde soloskivan. Musiken präglas av många ord, många formuleringar, mycket text. Sällan klichéartat, ofta Robin Hoodskt pricksäkert som i inledande "Korallreven & vintergatan": tomma skal som suktar efter innehåll fyller alla dansgolv. Eller som i underbara balladen "Askan är den bästa jorden": Det är först när man ger upp som det blir nått nytt / När man släpper taget tar man steget / Jag vet hur ont det gör när hoppet dör/ Men askan är den bästa jorden.

När lyriken smälter samman med träffsäkra fraseringar och starka melodier är Krunegård en fenomenalt bra popartist. Hade han lyckats med det oftare hade han varit ännu bättre, kanske den bäste i vårt avlånga land.


Bästa spår: Korallreven & vintergatan, Askan är den bästa jorden, På promenaden



/ Robin Söderström

Marslistan

Vi har tveklöst det bästa sättet att välkomna våren på. Lyssna och njut för fulla drag HÄR.  



//Popkollektivet.

RSS 2.0