Jonathan Johansson - Klagomuren


Spotify

Jonathan Johansson berättar i en intervju med Per Sinding-Larsen om vad bilder har för betydelse för honom och hans skapande. Det där om att en bild kan säga mer en tusen ord, filmer och hela böcker. Omslagsbilden till Klagomuren är en sådan. Ett svartvitt porträtt föreställandes han själv i profil, en stor våg som är på väg att skölja över honom och hans stora svarta skugga. En våg av ångest som jagar oss genom livet, den mörka skugga som förföljer oss.

Klagomuren är mestadels nedklottrad i svart bläck, men här har också en man som vill tända hopp och se igenom den mörka dimman framfört sina budskap. Springer vi tillräckligt snabbt hinner vi kanske i från vågen. Håller vi huvudet högt brottar vi kanske ner vår mörka skugga. I en verklighet där städer brinner, demoner jagar oss, och kärlek går förlorad, är livet att ständigt hoppas på att någon finner dig, du finner någon. Det behöver vi för att hålla vågorna och skuggorna på avstånd.

Säger en bild mer än tusen ord kan en popskiva säga allt om ditt liv. Jonathan har förmodligen redan förstått detta.

Och i natt, du måste tvinga mig ut
jag ska bara följa med
jag behöver dig
och i natt, jag orkar inte va rädd mer
du måste ta mig någon annanstans
hör du mig.

Bästa spår: Stockholm, Redan Glömda, Ingenting Stort

 

 

//Robin Söderström.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0