The Roots – Undun

Spotify

Hiphop-gruppen The Roots från Philadelphia har under lång tid experimenterat med sitt musikaliska uttryck. Kvaliteten har alltid funnits där, men samtidigt har det, i mitt tycke, alltid känts som att någonting har saknats. För mycket av innehållet har spretat åt olika håll för att engagera i längden. Därför blir jag extra glad när jag för första gången lyssnar igenom bandets trettonde fullängdare Undun. Efter den andra- och tredje genomlyssningen har känslan av eufori och lycka kedjat sig fast i min kropp och vill inte släppa taget. Jag vill bara öppna fönstret och skrika; ”The Roots har hittat hem!” så högt jag kan, men låter istället bli, och väntar med superlativen till denna recension.

 

Jag skulle vilja gå så långt som att säga att detta är en av de bästa hiphop-skivorna i modern tid. Allting är snyggt och välgjort som alltid när det handlar om The Roots, men samtidigt finns också den där röda tråden där som inte alltid har funnits där tidigare. Det finns inte ett svagt spår på hela skivan och låtarna övergår i varandra på ett så snyggt sätt att man överrumplas varje gång. Soundet skiftar hela tiden mellan hårt och mjukt och det underbart souliga beatsen i t.ex. One time och Kool On tar mig tillbaka till sommaren. En tid på året som annars är lätt att glömma bort när man kämpar sig hem från skolan i motvind och snålblåst. Denna skiva är en tidig julklapp till alla hiphop-älskare, och en perfekt ingång till alla som vill bekanta sig med genren.

 

Bästa spår: Kool on, Stomp, Make My, One Time


 

//Henning Mårtensson


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0