John Olav Nilsen og Gjengen!

Spotify | Event

 

När jag nu har utgett mig för att ha ett svenskfokus så kanske ni tycker jag är lite konstig som börjar med att tipsa om ett norskt band, men så får det bli idag. 23 april får Debaser Slussen finbesök utav vårt grannlands just nu mest lovande popband, John Olav Nilsen & Gjengen. Musiken dem skriver är väldigt varierad, därför är det svårt att placera dem i någon speciell subgenre. Om jag måste beskriva det i en mening skulle jag kalla det för mörk, melodiös pop med inslag av en ren desperation som man annars bara finner inom punken. Dem vandrar utan problem från att inleda med dystra distade gitarrer, till att helt plötsligt spela vackra popmelodier som får en att vilja skutta. Ett väldigt brett musiklandskap, där texterna knyter ihop allting perfekt tillsammans med den ibland vacklande desperata tonårsrösten som John Olav besitter. Hittills har dom åstadkommit två högklassiga popalbum, med det senaste som släpptes så nyligen som 7 februari.

 

Texterna som jag tycker är bland det bästa jag hört, är ofta baserade på olycklig kärlek, och stundtals så träffar raderna en så hårt i hjärtat att man undrar om det inte är Håkan Hellström som fått för sig att översätta sina texter till norska. Så är inte fallet men man märker att John Olav inspirerats av våra svenska textförfattare och sedan skildrat allt en aning mörkare. Den finaste raden enligt mig beskriver känslan när man offrar för mycket av sig själv för någon annans skull. Vi hittar den i låten Hull i himmelen (videoklipp) från första albumet” For sant til å være godt” .

 

”det gikk opp for seint att eg faktisk hadde skjært av meg armen min for å holde din”

 

Om första albumet är en fin tonårskärlek som byggdes upp och föll isär, så kan man säga att det andra albumet  är en fortsättning på det, fast lite mer känslan utav en förvirrad ung mans försök till att förstå vad som egentligen hände och hur vardagen ska orkas med. Det är simpelt, vilket också gör det lätt att relatera till och känna igen sig i.

 

Det är helt klart ett band värt att hålla ögonen på, och jag hoppas att vi ses den 23 april på Debaser Slussen. Jag låter John Olav avsluta med några fina rader.

 

”så si det til meg når du ikkje har det bra, få meg til å føle meg bedre”

 

 

//Samuel Q Magnusson.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0